Can't they do ánything right in Amsterdam?
Kunnen ze nou ook níks goed doen in Amsterdam ?
Over the last years Amsterdam has got a negative name for tourists and businesses.
As part of "city marketing" she makes therefore the use of
(sadly frumpy and uninspiring) logo's.
Starting in the late eighties with Amsterdam heeft 't ('Amsterdam has it'),
followed by Capital of Inspiration, Capital of Sports and Amsterdam Wereldstad
(Worldcity). And since mid 2005 it is IAMsterdam.
After the designers were paid, it came out that the original devisor also had to be paid off;
a somewhat unfortunate beginning.
|
Om de negatieve naam die de stad bij toeristen en bedrijven heeft opgelopen weg te halen
maakt Amsterdam in het kader van "city marketing" sinds een aantal jaren gebruik van
(helaas truttige en oninspirerende) logo's.
Te beginnen eind jaren tachtig met Amsterdam heeft 't,
gevolgd door Capital of Inspiration, Capital of Sports en Amsterdam Wereldstad
is het medio 2005 de beurt aan IAMsterdam.
Nadat de ontwerpers waren betaald moest later ook nog de eigenlijke bedenker worden afgekocht;
een ietwat ongelukkig begin.
|
|
reiskrant.nl logo
Nieuw Amsterdams Peil
indymedia.nl protesten
amsterdam.nl logo-gebruik
|
||
However, with only a new slogan the city herself nor her name will be cleaned up. | Echter, met een nieuwe slogan alleen worden de stad en haar naam niet gezuiverd. | |
move your mouse over the image / ga met je muis over de foto iamsterdam iamsterdom youamsterdom |
| ||
How is it going with the Amsterdam Innercity Fun Park?
In attraction park AmsterWorld you may participate in several rides like water-biking on the canals, bicycling
in the narrow streets an over steep little bridges (great fun for the ones who never bicycled before; don't miss out on that one!),
hores-carriage rides, gondola, on little noisy partyboats (especially at nite! Tough for the houseboats inhabitants).
We are still waiting for an entrepeneur who will take the tourists around the Inner City streets in a little
disney train! |
Hoe is het met het Pretpark Amsterdamse Binnenstad gesteld?
In het AmsterWorld kan men aan allerlei attracties deelnemen, zoals het grachten-fietsen, het straat-brug-fietsen
(vooral voor degenen die nog nooit gefietst hebben is dit een bijzondere en niet te missen ervaring), paard-en-wagen rides, een gondola,
luidruchtige feestbootjes (ook 's-avonds akelig leuk voor de woonbootbewoners). Nu is het is slechts wachten op een ondernemer
die de toeristen door de historische Binnenstad gaat vervoeren in een
disney-treintje! |
In January 1996 on the Theemsweg in the western harbour area of the city of Amsterdam a tolerated
hustlers zone opened its gates: the automobilist rides around on the premises, picks up one of the
waiting prostitutes and drives with her in between the man-size walls who form the socalled afwerkplek
(finish-spot) where the car is parked to complete the job.
Opened at night from 9 till 3 o'clock, about one hundred prostitutes to choose from.
Permanently guarded by some policemen who slowly lost control.
Planned to give a safer work place for (mostly on crack) addicted prostitutes. However, they came
only for a very short time:
no dealers around and too isolated, so they went back again to De Ruijterkade behind Central Station.
As shelter for the addicted prostitutes there was the socalled Huiskamer (living room),
for relaxing with a cup of coffee. There was also a frequent medical control planned
on a voluntary base, hold by the Amsterdam GG&GD (medical service).
When the junkies moved away, the Huiskamer left too. So did the possibility to do frequent check-ups.
This regular testing for unhealthiness is not done at all, not even in the Redlight district.
These facts however we want to keep inside our borders.
The large amount of customers are attracted to this tolerated hustling is the anonymity,
unlike the busy and open Redlight district with its legal whorehouse.
|
Op de Theemsweg in het westelijke havengebied van Amsterdam werd in januari 1996 een te gedogen tippelzone
in gebruik genomen: de automobilist maakt een paar rondjes op het terrein, pikt een van de wachtende
prostituees op en rijdt met haar tussen de manshoge schotten die als zogenoemde afwerkplekken dienen
en waartussen de auto wordt geparkeerd.
Geopend 's-avonds tussen 9 en 3 uur met tegen de honderd prostituees.
Permanent bewaakt door een paar agenten die langzaam de controle erop hebben verloren.
De doelgroep was de (veelal aan crack) verslaafde prostituee, die er echter slechts zeer kort kwam
(geen dealers in de buurt en te geïsoleerd) en weer terug ging naar de De Ruijterkade achter het Centraal Station.
Als opvang voor de verslaafden was er de Huiskamer, waar tegelijkertijd de regelmatige,
op vrijwillige basis, medische controle door de GG&GD plaats zou vinden.
Bij het vertrek van de verslaafden verdween ook de Huiskamer en daarmee ook de mogelijk
regelmatige medische controle.
Dit regelmatig testen op ongezondheid wordt, in tegenstelling tot wat men buitenlanders graag
doet geloven, ook op de Wallen in het geheel niet gedaan.
De aantrekkingskracht voor de in groten getale opdagende klanten naar deze gedoogde tippelzone ligt hem in
de anonimiteit, dit in tegenstelling tot het drukke en open Wallengebied met haar legale bordelen.
|
Finally the Time tables of the public transportation in Amsterdam (GVB) are on the web. To be found at www.gvb.nl. Only in Dutch, but the link tourist guide explains in several languages in short how to use the Amsterdam public transportation. |
Eindelijk staan de Tijdschema's van het openbaar vervoer in Amsterdam (GVB) op het web. Te vinden op www.gvb.nl. Alleen in het Nederlands, maar de link tourist guide verklaart in verschillende talen het gebruik van het Amsterdamse openbaar vervoer. |
|
Announcing of the next tramstop is only sporadical done. A one-day action by the blind and poor-sighted on June 1997 did manage to get a promise of attention from director GVB Andre Testa, but after three years there are still no results. Now it's just waiting until all the new trams called Combino are put into service.
Announcing the next metrostop is with conscious dumbness changed:
the for many years familiar male voice of announcer Philip Bloemendal who cristal clear
announced all next stations, is early 1999
replaced by a shrill sounding female voice, not being understand above the hubbub and the sounds of the
metro itself. That's what you get when the Amsterdam public transport department let the necessary testing
be done by poor-sighted people !!!!!
|
Het omroepen van de tramhaltes wordt helaas slechts sporadisch gedaan. Een aktie van blinden en slechtzienden in juni 1997 heeft wel een belofte van aandacht van direkteur GVB Andre Testa gekregen, maar in de praktijk is er niets veranderd. Het wachten is op de algehele invoering van de nieuwe tram genaamd Conbino.
Het omroepen van de metrohaltes is met bewuste domheid
veranderd: De sinds jaren vertrouwde mannelijke omroepstem van Philip Bloemendal die duidelijk
verstaanbaar elk volgende station aankondigde, is begin 1999
vervangen door een schelle vrouwelijke stem die niet boven het geroezemoes en metrogeluid uitkomt.
Dat krijgt men als het vervoersbedrijf Amsterdam besluit de nodige testen uit te laten voeren door
slechtzienden !!!!!
|
|
The Safety aspect is not an issue: managing director Testa himself said that
the GVB does not keep itself busy with disaster plans. That came out during the busy soccer event EK2000 last June,
when a chock-full metro train was standing almost half an hour stuck in the tunnel with closed doors, resulting into
panic, oxygen-shortage and heath. A few passengers were fainting including a pregnant woman.
The metro personnel had no emergency plan and was insufficient trained for this nearly-disaster.
Late November 2000 the Amsterdam television station
at5
reported that some of the emergency exits could not be opened.
|
Over de veiligheid hoef je niet in te zitten: bij monde van direkteur Testa zelf houdt het GVB zich niet bezig met rampen- of noodplannen. Dat bleek ook in juni tijdens het drukke EK2000, toen een overvolle metrotrein bijna een half uur met gesloten deuren stil stond in de tunnel. Paniek, zuurstofgebrek, hitte en enkele flauwgevallen passagiers waaronder een zwanngere vrouw waren het gevolg. Het metropersoneel had geen noodplan en was onvoldoende getraind op deze bijna-ramp. En eind november 2000 rapporteerde de Amsterdamse tv zender at5 over enkele nooduitgangen die niet open konden. |
|
The Combino is the name of the new tram which will replace the existing ones. If you like simplicity, austere, East-European style, without any frill, than this is your tram. Unless he is more than half filled with passengers. The previous trams was devided in three parts, but this one is in five pieces, so he snakes his way through the city, still squealing and now sometimes sick making too. Several seating places are as wide as about one and a half times an average seat, with the result that there are a number of wide single-seats available plus some much too tight two-seaters. The legroom is based on an adult weighing twenty kilos and having shoe size 32. The sizeable rounded off edges on the bottom of the tram reduce the necessary shoe space, a problem especially during rush hour. The installed handles for the standing customers are not well thought-out. The combination getting on and checking tickets causes crowds pushing outside the tram. According to the alderman responsible, nothing can be done about this. So, hopefully it stays during peak hours for the next decennia. On the positive side, the distance from the ground to the bottom of the tram is smaller and even the next stations are automatically called out and written out by lights. |
De Combino is de naam van de nieuwe tram die de bestaande afgeschreven exemplaren gaat vervangen. Als je houdt van eenvoud, strak, Oost-Europees stijl, zonder enige franje, dan is dit jouw tram. Tenzij ie meer dan half vol is. Was het tramstel voorheen driedelig, nu is ie vijfdelig, zodat ie als een slang door de stad kronkelt; nog steeds piepend en nu soms ziekmakend. Verscheidene zitruimtes zijn ongeveer anderhalf zitvlak breed, waardoor er zeer brede enkele zetels zijn en veel te krappe tweezits. De beenruimte is gebaseerd op een volwassene van twintig kilo en schoenmaat 32. De op de grond van de binnenkant van de tram aangebrachte fors afgeronde hoeken verkleinen de noodzakelijke schoenruimte, een probleem vooral tijdens de spitsuren. De aangebrachte handgrepen zijn ook niet doordacht aangebracht. De combinatie instappen en kaartjes controleren veroorzaakt langdurig gedrang buiten de tram. Volgens de verantwoordelijke wethouder is daar helaas niets aan te veranderen. Het is dus te hopen dat het de komende decennia droog blijft tijdens de spitsuren. Daar staat tegenover dat de instaphoogte laag is en zelfs de naderende stations worden automatisch omgeroepen en met lampjes weergegeven. |
|
The project MetroMorfose will be renovate and modernize the obsolete and social unsafe eighteen metro stations of the existing metro line that runs from Central Station to South East Amsterdam. One year ago the costs were estimated at 200 million euro, now they appear to be double that amount. The project is temporary put to a halt to decide where to cut heavily in the expenses of aesthetic as well as safety aspects. A frequent recurring Amsterdam problem is that aldermen present sometimes wrong, too late or unsatisfactory information or conceal things completely towards the city council. |
Met het project MetroMorfose moeten de verouderde en onveilige achttien metrostations van de bestaande lijn CentraalStation - ZuidOost worden aangepakt. Een jaar geleden nog grof geschat op 200 miljoen euro, blijken de kosten nu het dubbele te bedragen. Het project is tijdelijk stilgelegd om te besluiten waar fors in de uitgaven te gaan snijden in zowel esthetische als veiligheidsaspecten. Een regelmatig terugkerend Amsterdams probleem is het door wethouders geven van verkeerde, te late of onvoldoende informatie of het achterhouden ervan aan de raadsleden. |
This new-to-build Amsterdam North-South metroline is another questionable project-in-progress.
But here the possible losses are not running into the 6 but 9 digits. |
Deze nog aan te leggen Amsterdamse metrolijn is nog zo'n twijfelachtig project-in-wording.
Hier lopen echter de mogelijke verliezen in miljarden in plaats van miljoenen. |
Read the official version and compare this with the article published in the daily newspaper Het Parool by counterpart Platform Metro. Alderman Frank Köhler reacted on it in public, on which Platform Metro again answered. There is also a possible juggling with figures. Dumb or not? Wait and see.. |
www.bovengrondse.nl |
Lees de officiële overheids versie en vergelijk dit met het in het dagblad Het Parool geplaatste artikel van de tegenhanger Platform Metro. Wethouder Frank Köhler reageerde hierop, waarop Platform Metro wederom antwoordde. Ook is er sprake van gegoochel met getallen. Dom of niet? Afwachten maar.. |
|
|
Taxi's are allowed to use the free tramlanes in Amsterdam and their speed is sometimes dangerous high. To slow them down and also to stop the ordinary cars from illegally using the free tramlanes, a number of dips were put into the tramlane pavement near the tramstops. However, the reality is that the wheelbase of taxi's as well as ordinary cars is the same as the tramrails itself, as in probably all cities with trams. So all that speeding along the tramstops, full of unsecure tourists, is still going on. To make matters worse, the ambulances and fire trucks have both a wider wheelbase, which means that these vehicles can only drive with a slow speed over the bumbs. After some years even the City Council heard of the faulure of these taxi-holes |
Taxi's mogen in de Amsterdamse Binnenstad van de vrije trambanen gebruik maken en hun snelheid is soms schrikbarend hoog. Om deze wat in te dammen en om ook het gewone autoverkeer van de vrije trambanen te weren werden een aantal jaren geleden in de buurt van tramhaltes uithollingen overdwars aangebracht in de trambanen. Maar in de praktijk bleek dat de wiel- breedte van de taxi's en gewone personenauto's dezelfde is als de tramrails, zodat men er zonder vaart te minderen overheen blijft scheuren. De zieken- en brandweerauto's hebben een bredere wielbasis, zodat deze er slechts met een slakkegangetje over kunnen. Na enige tijd kwam ook het Stadhuis achter het mislukken van deze taxi-gaten | |
and so the most of the dips are now removed. |
zodat ze nu nagenoeg o v e r a l verdwe- nen zijn |
|
More taxi intrigues: Rene Zwaab writes in weekmagazine De Groene Amsterdammer about taxi-terror in the capital. |
Meer taxi intriges: Rene Zwaab schrijft in het weekblad de Groene Amsterdammer over de taxi-terreur in de stad. |
Now that IJburg is ready for building and the prices and details of the new houses are slowly getting known, the Amsterdammers who voted in 1997 in favour of the construction of IJburg, |
Nu dat IJburg |
|
a group of artificial islands
in the river IJ, slowly start realizing that living on the IJ is for themélf as good as unattainable
and that, íf they could afford it, their little dreampalaces are gonna look rather small and frugal
because of several reasons as for one thing the city of Amsterdam with her high
land prices
and for another the powerful posititons of the involved Builders which was made possible by the overstrained building market.
|
gestemd van IJburg,
een groep kunstmatige eilanden in het IJ,
zich langzaam te realizeren dat voor henzélf het wonen op het IJ praktisch onbereikbaar is
en dat, móchten ze het kunnen betalen, hun droompaleisjes toch wel erg klein en karig gaan uitvallen
vanwege enerzijds de gemeente Amsterdam met haar hoge
grondprijzen
en anderzijds de,
door de overspannen bouwmarkt ontstane, machtige positie van de Bouwers.
|
|
See also IJburg. | Zie ook IJburg. |
|
|
opened in november 1995 her doors above the opening of the IJ-tunnel (connecting Amsterdam-North with the inner city). It is built as a type of "touch and play" museum, but looks in reality more like a fun-park and there are little new or interesting interactivities to do for the ones who are already familiar with computergames. The costs: 70 million guilden for in- and exterior, from which 45 milj came from the city of Amsterdam. Under the condition "only for one time", the museum collected in 1997 another 1.2 milj guilden from Amsterdam. Now it is evident that it needs 2.5 milj yearly to keep running. A one-time-only subsidization last november 1998 kept it from closing while one is busy with a rescue operation: The total debt is 14 milj. guilden. Contributions of the city of Amsterdam 2 milj, Ministeries OCW and EZ both 4.5 milj. The rest is still a ?. A variety of institutes will do the exploitation like the Universities of Amsterdam and the Commercial Researchlaboratoria. Parts will be rented out as office space. With what will this concrete block be filled next?
Dit Wetenschapsmuseum is gebouwd boven de opening van de IJ-tunnel (verbindt Amsterdam-Noord met de
|
|
Maritime museum; once a gíant Scheepvaartmuseum; eens een reus |
The roof of the concrete, half-sinking colossus would be accessable for everyone, but there are long periods when ordinary public is not allowed on the roof for a view.
Het dak van dit half gezonken stuk beton zou voor |
Since June 2000 the name has been changed into NEMO, what stands for
Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie. For reasons of
'radical change of course'. Once again.
With 40% new activities. This time they go for more technological and biomedical development.
Why the name NEMO is not really clear;
there are already two other ones by that name registered in Amsterdam (see
Chambre of Commerce).
The domain name
nemo.com
is forgiven, so is the earlier used
newmet.nl.
And now they share the domain name
nemo.nl.
Sinds juni 2000 is de naam veranderd in NEMO, in volledigheid
Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie, wegens 'ingrijpende koersveranderingen'. Wederom.
Met 40% nieuwe aktiviteiten. Deze keer gaat men voor technologische en biomedische ontwikkelingen.
Waarom de naam NEMO is onduidelijk;
twee anderen hebben deze al eerder vastgelegd in Amsterdam (zie
Kamer van Koophandel).
De domeinnaam
nemo.com
is vergeven, zo ook het eerder gebruikte
newmet.nl.
En nu doet men het met een gedeeld
nemo.nl.
|
Amsterdam, Gay Capital of Europe, a gay and lesbian friendly and totally-tolerant
city.
It is not only the city council who speaks highly of our gay community which is well accepted and totally
integrated in the Amsterdam society. The
Amsterdam Tourist Board
as well as the gay community itself are using every opportunity to bring to everyones attention that our tolerance
on this matter is well respected throughout the entire universe.
You simply múst be jealous on Amsterdam Gay Capital of the World.
|
Amsterdam, Gay Capital of Europe, een homo en lesbisch vriendelijke en
totaal-tolerante stad. Niet alleen de gemeente spreekt vol lof over de zo zeer geaccepteerde en volledig
in de Amsterdamse samenleving geïntegreerde homo gemeenschap. Ook het
Amsterdam Tourist Board
en de homo gemeenschap zelf nemen elke gelegenheid te baat om onze zo door het buitenland gerespecteerde
tolerantie onder de aandacht te brengen. Men móet gewoonweg wel jaloers zijn op Amsterdam Gay
Capital of the World.
|
This year there has been for the fifth time a socalled GayPride-boat-parade held in the Amsterdam canals. Once meant for the acceptation of
everyones own sexual preference, the spectators see every year GayPride Amsterdam more and more changeing into a boring,
Disney-type party parade.
That the Amsterdam Innercity is the only place in Holland (and virtually on the whole earthball) where the gay movement is fully accepted is a fact
and there is nothing wrong with it being mainly geared to the cafe and bar-scenes. With justice we can be proud on that. |
Voor de vijfde keer is er een zogenoemde GayPride-boot-parade in de Amsterdamse grachten gehouden. Eens bedoeld voor de akseptatie
van ieders eigen seksuele voorkeur, zien de toeschouwers GayPride elk jaar meer en meer verslonzen tot een saaie,
Disney-achtige party parade.
Dat de Amsterdamse binnenstad de enige plek is in Nederland (en zowaar vrijwel op de hele aardkloot) waar de homobeweging volledig wordt
geaksepteerd staat buiten kijf en dat deze hier voornamelijk op het uitgaansleven is gericht is ook niets mis mee. We kunnen daar dan ook terecht
zeer trots op zijn. |
5th Gay Games'98 Amsterdam
or, as some critics call them: the PayGames\
f De Gaygames98 kostten 14 miljoen gulden en aan het eind van het 'Feest' was er nog een |
The recent GayGames Debacle did sponsors decide to back out of an other sporting activity held in the Netherlands: the 12th World Transplant Games. This international sporting event would take place in Tilburg, the Netherlands in 1999 on August 29 to September 4 and the city of Tilburg went even so far as renaming them the "New Life Games". However, that name turned out to be wrongly chosen when the games were cancelled in February 1999. But the Games go on an will be held in Hungary on September 4 - 13th, 1999. For more information see Transweb. |
Door het recente GayGames Debacle lieten de sponsors het afweten bij een andere sportaktiviteit: de 12e Wereld Transplantatie Spelen. Deze zouden van 29 augustus tot 4 september 1999 in Tilburg worden gehouden. Men had al een nieuwe naam bedacht: de "New Life Games", maar deze was echter geen lang leven beschoren en afgelopen februari werden de spelen in Tilburg afgelast. Gelukkig gaan ze nu toch plaatsvinden, en wel in Hongarije, van 4 tot 13 september 1999. Voor meer informatie zie Transweb. |
is the name for the new to build Center for Modern Music, on the Oostelijke Handelskade, will accomodate the new IJsbreker, BIMhuis, photografic center, a number of music-foundations, studio's, places to practise and (of course) a Grand Cafe. Cost of this: over 50 million guilden. Dumb or not? We have to wait and see.. |
oftewel het nieuwe Centrum voor Moderne Muziek dat op de Oostelijke Handelskade moet gaan verrijzen: de nieuwe IJsbreker, het BIMhuis, het fotografie centrum, een aantal muziek-instellingen, studio's, oefenruimten en (natuurlijk) een Grand Cafe. De kosten bedragen boven de 50 miljoen gulden. Dom of niet? Afwachten maar.. |
Fraud done by Amsterdam civil servants is best described in the book
Chaos aan de Amstel
by journalist Jos Verlaan.
Search for his name in newspaper
Het Parool
and read his disclosing columns about the Amsterdam town hall intricacies.
It is pleasant but shocking to read about frauds and cover-ups in the last decennial done
by Amsterdam civil servants. Done by the workers in the field, by the clerks, even done
and tolerated by top-managers. |
Over het frauderen bij Amsterdamse ambtenaren zeg ik slechts:
lees het boek Chaos aan de Amstel van journalist Jos Verlaan.
Zoek ook op zijn naam naar de prachtige columns over de Amsterdamse gemeente perikelen in dagblad
Het Parool.
Het is aangenaam maar schokkend om over het frauderen en doofpotten in het afgelopen decennium te lezen.
Gepleegd door alle lagen van het Amsterdamse ambtelijke apparaat tot en met top-managers toe. |
One day a year a vrijmarkt (free market) is held on Queensday. Together with the enjoyment to make profit it is a tradition for many years. The last couple of years, however, this vrijmarkt phenomenon has been driven out of the Innercity by the horeca together with the all-tolerance policy of the city of Amsterdam. It has become a partytime for visitors only interested in booze, acting as dumb as can be, who think it is important every so often to scream their lungs out just for the hell of it. Thé attraction is the Beer. While the horeca makes huge and uncontrollable profits from the many beer stalls on the streets, just beside them long rows are waiting for the toilets and plaskruizen. It cost you one guilden every time you go for a pee. It is the Amsterdam city government who handles out permits for selling beer and thoer alcohol on the streets, for amplified music, for stages. This same city council has the power to give only permits for selling alcoholfree beer and wine in the Innercity on that day of festivities meant for all people. Or has the City Council the intention only to attract visitors to the Innercity in the age group of teens and twenties, to ply them with liquor and let them, drunk and vomiting, determine the atmosphere in a historical Innercity which populated just a couple years ago pleasant vrijmarkten and festivities for all ages? |
Eén dag per jaar worden er in Nederland vrijmarkten gehouden en wel op Koninginnedag.. Samen met het vermaak om het gewin is dit al een jarenlange traditie. De laatste paar jaren echter is dit fenomeen de Binnenstad uitgedreven door de horeca, met de hulp van een all-torerance beleid van de Gemeente Amsterdam en is het verworden tot een zuipende, lallende en onnozel grijnzende menigte die zich geroepen voelt om regelmatig te gaan luidkelen. Dé attraktie is het Bier. De horeca maakt met haar vele biertaps op straat en trottoir vette en ongecontroleerde winsten, terwijl pal ernaast de wachtenden voor de rij toiletten en plaskruizen staan. Het gebruik ervan kost een piek en dat voor elke plas weer. Het is het Gemeentebestuur van Amsterdam dat vergunningen afgeeft voor het tappen van bier op straat, voor versterkte muziek, voor podia. Het is ook ditzelfde bestuur dat kan besluiten uitsluitend vergunningen af te geven voor de verkoop van alkoholvrij bier en wijn in de binnenstad op deze dag. Of is het nou werkelijk de bedoeling uitsluitend binnenstadbezoekers aan te trekken bestaande uit tieners en twintigers, deze dronken te voeren en zat en kotsend de sfeer te laten bepalen in een Binnenstad die een paar jaar geleden nog gezellige vrijmarkten en festiviteiten voor alle leeftijden bevolkte? |
A new yearly commercial event has been born in the Pretpark called AmsterWorld, Xmas pain on the Museumplain. Halleluja!
When you come direction Singelgracht from under the Rijksmuseum in the month December
you see the whole northern part of the Museum square surrounded with a man-size fence:
Rented out for commercial purposes. Gone is the Public Free Space.
With a considerably entrance fee, even shortly tried as high as 10 guildens, now sixfifty.
En than you may spend your money further on some expensive fun fair attractions for the
kids (four times fishing for sevenfifty), the necessary peeing (one pee one piek), an
step-in price of seven florins for the ferris wheel and stalls with no more than the
typical snackks, drinks and christmas commerce. And there is the ice-skating ring, good
for seven guilden an hour, that includes skate renting. A (for this square a bit small)
ice-skating ring who once was planned, calculated and drawn, but built without the
necessary cooling unit, for the officials were forgotten that energy and
maintenance does not come for free. Now you have to pay to use it.
|
Een nieuw jaarlijks commercie-evenement is nu geboren in het Pretpark AmsterWorld, Kerstpijn op het Museumplein. Halleluja!
Kom je in de maand december vanaf de Singelgracht onder het Rijksmuseum vandaan dan zie je
het hele noordelijke deel van het Museumplein omrand met een manshoog hek: Afgehuurd voor
de commercie. Wég Openbare Vrije Ruimte. Met een forse entree-heffing, zelfs even proberend
met 10 pietermannen, nu zesfijftig. En dan mag je je geld uitgeven aan wat dure
kermisattrakties voor de kinderen (vier keer vissen voor zevenfijftig), het noodzakelijke
wateren (een piek voor een pies), een instapprijs van zeven florijnen voor het reuzenrad
en kramen met niet meer dan de typische snacks, drinks en kerstcommercie. Dan is er nog
de ijsbaan, ook goed voor zeven piek per uur incl schaatshuur. Een (voor dit plein wel wat
kleine) ijsbaan die wel ooit werd gepland, berekend en getekend, maar uitgevoerd zonder de
noodzakelijke koel-installatie vanwege het ambtelijk vergeten van energie- en onderhoudskosten,
waar nu voor het gebruik fiks wat riksen moet worden neergeteld.
|
The new swimming pool meant for international competitions in Slotermeer, called
Sloterparkbad,
opened its waters at the end of 2000 costs more than 40 milion guilden.
Build not according the 1993 plans, but as a trimmed down version wits only eight
fifty-meter-lanes in stead of ten lanes, required by international guide lines.
Therefore it's now only in use for national competitions and recreational perposes.
|
Het voor internationale wedstrijden bedoelde nieuwe zwembad
Sloterparkbad
werd eind 2000 opgeleverd voor ruim 40 miljoen gulden.
Niet volgens de plannen van 1993, maar een uitgeklede, goedkopere versie met slechts
acht vijftigmeterbanen inplaats van de naar internationale richtlijnen vereiste tien banen.
Het wordt nu daarom enkel voor nationale wedstrijden en recreatief zwemmen gebruikt.
|
Q
pLeaSe Link, don't Steal feel free to comment, but don't shoot the messenger copyright © quip@deds.nl q u i p v a n w i n k e l |